Blog-Eintrag

Laura Bassi – Stipendien Programm zur Realisierung der Chancengleichheit für Frauen in Forschung und Lehre

Laura Bassi – Scholarship program to achieve equal opportunities in research and teaching

Ziele und Grundsätze der Förderung durch Stipendien

Die Forschungsstipendien dienen der Förderung des weiblichen wissenschaftlichen Nachwuchses. Ziel der Förderung ist die Qualifikation und Weiterentwicklung innerhalb der TUM. Projekte, die Gender- und Diversityforschung aufgreifen, werden bevorzugt berücksichtigt.

Die Entscheidung über die Förderung trifft die Beauftragte für die Gleichstellung von Frauen in der Wissenschaft der TUM in enger Zusammenarbeit mit den Beauftragten und den VD Talentmanagement & Diversity der Schools.

Die Förderung ermöglicht es, den Tätigkeitsschwerpunkt während der Stipendienzeit auf die Forschungstätigkeit zu legen. Stipendien sind für den Lebensunterhalt bestimmt und dürfen nicht dazu dienen, Beihilfen anderer Förderorganisationen oder Einkünfte aus einer Berufstätigkeit aufzubessern. Teilzeitstipendien können nur in besonderen persönlichen Situationen beantragt werden. Stipendiatinnen dürfen während der Laufzeit des Stipendiums nicht zu Arbeiten verpflichtet werden, die mit dem Stipendienzweck nicht in Verbindung stehen.

Purpose of the funding

The research scholarships serve to promote young female scientists. The aim of the funding is to promote qualification and further development within TUM. Projects that address gender and diversity research are given priority.

The decision on funding is made by the TUM Equal Opportunities Officer for Women in Science in close cooperation with the Schools' Officers and Vice Deans for Talent Management & Diversity.

The funding makes it possible to focus on research activities during the scholarship period. Scholarships are intended for living expenses and may not be used to supplement grants from other funding organizations or income from professional activities. Part-time scholarships can only be applied for in special personal situations. During the term of the scholarship, scholarship holders may not be obliged to perform work that is not related to the purpose of the scholarship.

Adressatinnen

Für ein Forschungsstipendium sind Frauen antragsberechtigt, die promoviert sind (oder ihre Promotion eingereicht haben) und an der Technischen Universität München tätig sind bzw. mindestens für die Dauer des Stipendiums tätig werden oder Wissenschaftlerinnen während der Promotion, die in der Gender- oder Diversity-Forschung promovieren.

Addressees

Women who have a doctorate (or have submitted their doctorate) and are working at the Technical University of Munich or will be working at least for the duration of the scholarship, or female scientists during their doctorate who are doing their doctorate in gender or diversity research, are eligible to apply for a research scholarship.

Beginn und Dauer der Förderung

Das Forschungsstipendium wird in der Regel für einen Zeitraum bis zu maximal einem Jahr vergeben. Es muß zum 1.11.2024 angetreten werden.

Start and duration of the funding

The research fellowship is generally awarded for a maximum period of one year. It must be started by 1.11.2024.

Umfang der Förderung

1. PostDoc Phase

Durch diese Förderung soll promovierten Frauen ermöglicht werden, ein Projekt zu beginnen, weiterzuführen und/oder abzuschließen.

Die Stipendienhöhe beträgt 2.400 € pro Monat (+ Kinderbetreuungszuschlag).

Die Bewilligungsdauer des Stipendiums beträgt jeweils ein Jahr. Der Lehrstuhl, dem das Projekt zuzuordnen ist, muss die enge institutionelle Anbindung der Stipendiatin bescheinigen und für die Dauer der Förderung gewährleisten.

2. Promotionsphase

Durch diese Förderung soll Frauen ermöglicht werden, ein Projekt in der Gender – oder Diversity-Forschung zu beginnen, weiterzuführen und/oder abzuschließen.

Die Stipendienhöhe beträgt 1.200 € pro Monat (+ Kinderbetreuungszuschlag).

Die Bewilligungsdauer des Stipendiums beträgt jeweils ein Jahr. Der Lehrstuhl, dem das Projekt zuzuordnen ist, muss die enge institutionelle Anbindung der Stipendiatin bescheinigen und für die Dauer der Förderung gewährleisten.

Kinderbetreuungszuschläge

Zusätzlich zu der Förderung können Kinderbetreuungszuschläge in Form einer monatlichen Pauschale gewährt werden. Für das erste Kind (unter 18 Jahren) wird ein Betrag von 300 €, für jedes weitere Kind 100 € gezahlt.

Scope of the funding

1. Postdoctoral phase

This funding is intended to enable women with a doctorate to start, continue and/or complete a project.

The scholarship amounts to € 2,400 per month (+ childcare allowance).

The duration of the scholarship is one year. The chair to which the project is assigned must certify the close institutional ties of the scholarship holder and guarantee them for the duration of the funding.

2. Doctoral phase

This funding is intended to enable women to start, continue and/or complete a project in gender or diversity research.

The scholarship amounts to € 1,200 per month (+ childcare allowance).

The duration of the scholarship is one year. The chair to which the project is assigned must certify the close institutional affiliation of the scholarship holder and guarantee it for the duration of the funding.

Childcare allowances

In addition to the funding, childcare allowances can be granted in the form of a monthly lump sum. An amount of € 300 is paid for the first child (under 18 years of age) and € 100 for each additional child.

Bestimmungen für Stipendien

1. Erwerbstätigkeit / bezahlte Lehrtätigkeit

Eine Nebentätigkeit ist grundsätzlich ausgeschlossen. Die Stipendien sind für den Lebensunterhalt bestimmt und sollen der Stipendiatin ermöglichen, sich voll ihrer wissenschaftlichen Karriere zu widmen.

Ausnahmen von diesem Grundsatz müssen von der Beauftragten für die Gleichstellung von Frauen in der Wissenschaft und Kunst der TUM genehmigt werden. Wenn die Stipendiatin über keine oder nur geringe Lehrerfahrung verfügt, ist eine begrenzte bezahlte Lehrtätigkeit (bis maximal 4 SWS) während des Stipendienbezugs möglich. (bis zu einer Summe von 3.000 € per annum). Die Einnahmen aus einer nebenberuflichen Lehrtätigkeit sind steuerfrei, sofern die Voraussetzungen des § 3 Nr. 26 EStG vorliegen.

2. Teilzeitstipendien

In begründeten Ausnahmefällen sind außerdem sog. Teilzeitstipendien mit gekürzter Dotation möglich. Teilzeitstipendien können nicht zur Aufstockung von Beschäftigungsverhältnissen beantragt werden. Ein Antrag ist nur in Verbindung mit nichterwerbstätigen Arbeiten, z.B. Betreuungs-/Pflegeaufgaben, möglich. Teilzeit- stipendien umfassen eine 50%-ige Förderhöhe.

3. Auslandsaufenthalte zu Forschungszwecken

Im Rahmen der Förderung sind befristete Auslandsaufenthalte zu Forschungszwecken möglich. Während dieser Forschungsaufenthalte kann das Stipendium weitergezahlt werden, wenn die betreuende Person bestätigt, dass der Forschungsaufenthalt dem Erreichen der geförderten wissenschaftlichen Qualifikation dient. Der Auslandsaufenthalt ist rechtzeitig - mindestens vier Wochen vor Antritt - anzuzeigen. Kostenerstattungen, Stipendien oder andere finanzielle Unterstützungen im Rahmen des Auslandsaufenthaltes sind mitzuteilen.

4. Vereinbarung zum Abschlussbericht

Bei beiden Förderarten ist spätestens vier Wochen nach dem Ende der Förderung von der Stipendiatin unaufgefordert ein Abschlussbericht vorzulegen. Dabei soll auf die ursprünglichen Ziele eingegangen werden und dargelegt werden, ob diese im Rahmen der Förderung erreicht wurden. Der Bericht sollte drei Seiten nicht überschreiten.

Provisions of the funding

1. Employment / paid teaching activity

Secondary employment is generally excluded. The scholarships are intended for living expenses and should enable the scholarship holder to devote herself fully to her academic career.

Exceptions to this principle must be approved by the TUM Gender Equality Officer. If the scholarship holder has little or no teaching experience, limited paid teaching activities (up to a maximum of 4 SWS) are possible during the scholarship period. (up to a sum of € 3,000 per annum). Income from part-time teaching work is tax-free, provided that the requirements of § 3 No. 26 EStG are met.

2. Part-time scholarships

In justified exceptional cases, so-called part-time scholarships with a reduced endowment are also possible. Part-time scholarships cannot be applied for to supplement employment. An application is only possible in connection with non-employed work, e.g. caring duties. Part-time scholarships comprise a 50% funding amount.

3. Stays abroad for research purposes

As part of the funding, temporary stays abroad for research purposes are possible. During these research stays, the scholarship can continue to be paid if the supervisor confirms that the research stay serves to achieve the funded academic qualification. The stay abroad must be notified in good time - at least four weeks before the start of the stay. Cost reimbursements, scholarships or other financial support in the context of the stay abroad must be reported.

4. Agreement on the final report

For both types of funding, the scholarship holder must submit a final report no later than four weeks after the end of the funding period without being asked to do so. This should address the original objectives and state whether these have been achieved within the framework of the funding. The report should not exceed three pages.

Bitte auch um Beachtung der FAQ (Quelle: Bay. Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst, Chancengleichheitsprogramm des Freistaats Bayern)

Please also note the FAQ (in German, source: Bay. State Ministry of Science and the Arts, Equal Opportunities Program of the Free State of Bavaria)

Antragstellung Stipendien

Der Antrag wird im TUM Gender Equality Office eingereicht.

Alle Antragstellerinnen benötigen die unterstützende Zusage einer Wissenschaftlerin oder eines Wissenschaftlers der TUM, die/der Ihnen für den Zeitraum des beantragten Projekts in ihrer/seiner Forschungseinrichtung die nötigen Arbeitsmöglichkeiten zur Verfügung stellt.

Die Frist für die Einreichung eines Antrags auf ein Forschungsstipendium ist der 30. September 2024.

Der Antrag muss neben einem formlosen Antragsformular folgende Anlagen enthalten, um eine fachliche Beurteilung ermöglichen zu können:

1. Lebenslauf

inkl. Hochschulbildung in tabellarischer Form mit Publikationsverzeichnis

2. Gutachten

Stellungnahmen von mindestens zwei Professuren sind dem Antrag beizufügen.

3. Kurze Beschreibung des Vorhabens mit einseitigem Zeit-/Arbeitsplan

Die Beschreibung des Vorhabens sollte nicht mehr als insgesamt drei Seiten umfassen und aus sich heraus verständlich sein, auch ohne Lektüre ggf. zitierter oder beigefügter Literatur.

Nehmen Sie bitte zu folgenden Punkten Stellung:

  • Stand der Forschung
  • Aufgabenstellung und evtl. eigene Vorarbeiten
  • Ziel/Bedeutung des Forschungsvorhabens für Ihre weiteren wissenschaftlichen und beruflichen Pläne
  • Arbeitsprogramm inkl. vorgesehener Untersuchungsmethoden
  • Zeitplanung in Form eines Diagramms/Tabelle o.ä.

4. Ggf. für Postdoc-Stipendien ohne abgeschlossene Promotion

  • Angabe des Verteidigungstermins (falls noch nicht bekannt: geplanten Termin angeben)

5. Zeugnisse: Hochschulabschluss, Promotion

6. Ggf. Geburtsurkunde/n des Kindes/der Kinder in Kopie

7. Ggf. Kopie des aktuellen/letzten Stipendien- bzw. Arbeitsvertrags

Bitte ordnen Sie Ihre Antragsunterlagen in dieser Reihenfolge:

  • Lebenslauf mit ggfs. Publikationsliste
  • zwei Gutachten
  • Bestätigung über einen erforderlichen Arbeitsplatz
  • kurze Beschreibung des Forschungsvorhabens/Exposee mit Zeitplan
  • Ggf. Bestätigungen für Postdoc-Stipendien ohne abgeschlossene Promotion
  • Zeugnisse (in historisch absteigender Reihenfolge)
  • Ggf. Geburtsurkunden von Kindern
  • Ggf. aktuelle Arbeitsverträge

Der vollständige Antrag muss inklusive aller Anlagen in einer PDF mit digitaler Unterschrift ohne Zugriffsbeschränkungen per E-Mail an chancengleichheit@tum.de geschickt werden.

Application process

The application is submitted to the TUM Gender Equality Office.

All applicants require the supporting commitment of a TUM scientist who will provide you with the necessary work opportunities at their research institution for the period of the proposed project.

The deadline for submitting an application for a research fellowship is September 30, 2024.

In addition to an informal application form, the application must contain the following attachments, in order to enable a academic assessment:

1. Curriculum vitae

incl. higher education in tabular form with list of publications

2. Recommendation letters

Statements from at least two professorships must be attached to the application.

3. Brief description of the project together with a one-page timetable/work plan

The description of the project should not exceed a total of three pages and should be comprehensible on its own, even without reading any cited or attached literature.

Please comment on the following points:

  • State of research
  • Task and possibly own preliminary work
  • Aim/significance of the research project for your further academic and professional plans
  • Work program incl. planned research methods
  • Timetable in the form of a diagram/table or similar

4. If applicable for postdoctoral fellowships without a completed doctorate

  • Indication of the defense date (if not yet known: indicate planned date)

5. Certificates: University degree, doctorate

6. Copy of birth certificate(s) of the child/children, if applicable

7. Copy of the current/last scholarship or employment contract, if applicable

Please arrange your application documents in this order:

  • Curriculum vitae with list of publications, if applicable
  • Two letters of recommendation
  • Confirmation of required workplace
  • Brief description of the research project/exposé with timetable
  • Confirmation of postdoctoral fellowships without a completed doctorate, if applicable
  • Certificates (in descending historical order)
  • Birth certificates of children, if applicable
  • Current employment contracts, if applicable

The complete application including all attachments must be sent in one PDF with digital signature without access restrictions by e-mail to chancengleichheit@tum.de.

NB: English version below

.......................................................


Sehr geehrte Damen und Herren,


es freut uns, Sie auf die neue Ausschreibung der Jahresstipendien des Freistaats Bayern 2025/26 für Graduierte aus Mittel-, Ost- und Südosteuropa aufmerksam machen zu können. Hochschulabsolventinnen und -absolventen aus Bulgarien, Kroatien, Polen, Rumänien, Russland, Serbien, der Slowakei, Tschechien, der Ukraine und Ungarn (mit entsprechender Staatsbürgerschaft) können sich bei BAYHOST / BTHA bewerben.


Das Stipendium dient der Finanzierung eines Aufbaustudiums (z.B. Master) oder einer Promotion an einer staatlichen bzw. staatlich geförderten Universität oder Hochschule in Bayern. Zudem können einjährige Forschungsaufenthalte in Bayern im Rahmen einer Promotion im Heimatland gefördert werden. Das Stipendium wird zunächst für ein Jahr gewährt und kann auf Antrag maximal zweimal (auf insgesamt drei Jahre) verlängert werden; die monatliche Förderhöhe beträgt 934,-€.


Nähere Informationen entnehmen Sie bitte dem Flyer (verlinkt weiter unten) und unserer BAYHOST-Website (bzw. der Website der BTHA für Bewerberinnen und Bewerber mit tschechischer Staatsbürgerschaft).


Die Bewerbung erfolgt ausschließlich digital; die Bewerbungsfrist für Erstanträge ist der 1. Dezember 2024.


Ich bitte Sie, die Ausschreibung an Studierende und weitere Interessierte weiterzuleiten sowie ggf. auf Ihrer Website zu verlinken oder gern auch auf facebook zu teilen.



Für Rückfragen stehe ich Ihnen gerne zur Verfügung.


Mit Dank und besten Grüßen

Katrin Döppe


........................................................................


Dear Madam or Sir,


We are pleased to announce the new call for applications for the one-year scholarships sponsored by the Free State of Bavaria 2025/26 for graduates from Central, Eastern and Southeastern Europe. Graduates from Bulgaria, Croatia, Czechia, Hungary, Poland, Romania, Russia, Serbia, Slovakia and Ukraine (with appropriate citizenship) are eligible to apply to BAYHOST / BTHA.


The scholarships are intended to finance postgraduate studies (i.e. Master 's programs) and PhDs at Bavarian higher education institutions. One-year study stays in Bavaria as part of a PhD in the home country can also be funded. The one-year scholarship can be extended twice for up to 3 years; the scholarship amounts to €934 per month.


For more information, please see the flyer (see it linked below) and our BAYHOST website (or the BTHA website for applicants with the Czech citizenship).


All documents must be submitted online; the application deadline for first-time applications is December 1, 2024.


I would be grateful if you would forward this announcement to any students/persons who might be interested and post the information on your website. You are also welcome to share the announcement on facebook.



If you have any further questions or comments, please do not hesitate to contact us.


Yours sincerely,

Katrin Döppe


i.A.



Magda Mazurek

Studentische Hilfskraft
BAYHOST
Bayerisches Hochschulzentrum für Mittel-, Ost- und Südosteuropa
Universitätsstraße 31
D-93053 Regensburg

bayhost-info@bayhost.de
T ++49 (0)941-943-5049 | F ++49 (0)941-943-5051
www.bayhost.de | facebook

The EuroTeQ Course Catalogue is expanding! In addition to the two elite business schools HEC and IESE, which have joined the EuroTeQ Alliance, we welcome the renowned École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), which also offers online courses for our TUM students, as a new member in our EuroTeQ Course Catalogue. At the moment, more than 1,200 students are actively participating in our EuroTeQ courses in the summer semester 2024.

The EuroTeQ Course Catalogue offers a diverse selection of courses that provide students with unique learning opportunities in a wide range of engineering, technology and entrepreneurship disciplines.

The application period runs until July 29, 23:59 CET. Apply here: Studying within the EuroTeQ network - TUM Global.

Course spotlight

Discover DTU's Sustainable Business in the Pharmaceutical Industry course, revolutionizing pharmaceutical models in emerging markets. At TU/e, the Innovation Space project lets interdisciplinary teams tackle real-world challenges with top companies. Explore TalTech's Information Society Principles course, diving into e-governance with engaging field trips to Tallinn to government authorities and private companies in the e-governance field.

Boost your cybersecurity skills with TalTech's Cyber Incident Handling course, mastering incident management and emergency procedures through interactive exercises. At L’X, join the Organic-Based Materials for Solar Cells course to learn the latest in organic material design for photovoltaic applications. Don't miss these opportunities to advance your knowledge and career!

Did you know?

It is more fun to take a course with a friend! Tell your friends about us and you both will have a chance to win a gift from us when they mention your name in the application form.

Your EuroTeQ Engineering University Team

--

Technical University of Munich
TUM Global & Alumni Office

Arcisstraße 21
80333 Munich
Germany

euroteq.mobility@tum.de 
www.international.tum.de
www.euroteq.eu
LinkedIn

Women in STEM Round Table: What it’s like to work in consulting?

What it's about and what you get out of it

For our Women in STEM Round Table at the Technical University of Munich (TUM), we have invited women role models who work in consulting – and who all studied in STEM (science, technology, engineering, maths) fields. They will give you insights into the following questions:

  • What's it like to work in consulting?
  • What is it like to oftentimes being one of the few women or even the only woman in the room?
  • What are ways to stay resilient in a male-dominated environment?
  • How do I navigate a STEM career path?
  • How do I combine my job with my family (relationship, caring for children or elderly)?
  • What are the biggest challenges in my day-to-day work life?
  • What are things I wish I had known when I was a student?

Your bonus: The role models will take time to answer your personal questions. You also get the chance to meet other STEM women at TUM over coffee and breakfast!

With the "Women in STEM Round Table" format, we want to show inspiring role models to have STEM careers being discussed live. We want to inspire, encourage and support. Get your (free) ticket here!


Who this Round Table is for

Invited are all (those who identify as) FINTA bachelor and master students as well as PhD candidates and post-docs at TUM as well as STEM-interested school girls. FINTA refers to women, intersex, non-binary, transgender and agender people.

Check out our previous Women in STEM Round Table events here!

 

We'll show you: You're not alone!

For a woman to decide for a STEM degree or career might sound challenging to some and it might be self-evident to others – it can definitely be rewarding! However, many women might feel as if there aren’t that many other women taking that road as the numbers of women in STEM show.

But: These women are not alone and you are not alone! You will meet inspiring women on our panel who have built successful careers with their STEM studies.

 

Our Role Models come from the following companies and positions

Samiddha Mukherjee Associate Manager @ Netlight Consulting

Mariana Zehender Associate @ Boston Consulting Group (BCG)

Ines Wichert Senior Analytics & Insights Consultant @ Temedica

Dr. Ariane C. Boehm Senior Consultant @ d-fine

 

Coaching sessions in small groups on your topics

After the panel discussion and after your questions have been answered, coaches will be available to discuss the following topics with you in small groups:

  • prioritizing
  • self- & time management
  • dealing with conflicts
  • mindset & mental health

 

Agenda for July 5, 2024

08:30 Doors open

09:00 - 09:15 Welcome by Dr. Alina Gales, Head of Staff Unit Diversity & Equal Opportunities

09:15 – 10:00 Panel discussion with our role models

10:00 - 10:30 Q&A session

10:30 - 11:00 Breakfast & networking

11:00 - 12:00 Coaching sessions in groups

 

Location

Location: Galileo Garching | Walther-von-Dyck Straße 4, 85748 Garching, 4th Floor

Subway-Station Garching Forschungszentrum (U6)

The location is barrier-free accessible.

For organizational reasons, please register via eventbrite.

Please note that photos and videos might be taken during the event. If you are concerned about being photographed or filmed, please contact the team before the event.

Host: Staff Unit Diversity & Equal Opportunities, Technical University of Munich

Contact: Dr. Alina Gales, alina.gales@tum.de

The Women in STEM Round Table is supported by the Google exploreCSR research program.

Our School together with the TUM School of Engineering and Design, TUM School of Computation, Information and Technology, and TUM Gender Equality Office will be present on Wednesday, June 12 starting from 12h at TUM Sustainability Day’s Fair of Opportunities.

Our program is dedicated to raise awareness and generate conversations around gender equality and diversity in our university:

12:00-18:00h Ongoing activities

  • Interactive world map: Where are you from?  
  • Leave us a note: Why is diversity important for sustainable development?  
  • Set of cards: Stand up for DIVERSITY  

12:30-13:00h Meet and Talk

Open conversations with:  

  • Prof. Donna Ankerst, CIT Vice Dean Talent Management & Diversity
  • Prof. Karen Alim, NAT Vice Dean Talent Management & Diversity
  • Dr. Eva Sandmann, TUM Gender Equality Officer

13:00-14:00 h Diversity Fuels Creativity

Create your own t-shirt and tell us what diversity means to you!  

14:00-14:30h Meet and Talk

Open conversations with:  

  • Prof. Claudia Peus, TUM Senior Vice President Talent Management & Diversity

14:30-16:00h Tell the World

Send greetings from TUM all over the world!  

16:00h Explore your Privileges

Privilege game

Start 16:15h

Rest of t-shirts and postcards 


All students, doctoral candidates, staff and researchers are welcome to pass by and engage in any of our activities!

The venue is the Mechanical Engineering Building and you can find us in the area of “Circularity and Awareness”, stands H3-7 and 8.

More about the TUM Sustainability Day can be found at TUM Sustainability Day 2024 (lineupr.com).

Looking forward to seeing you there!

Liebe Studierende,

Unser zentrales TUM Familienservice möchte auf folgende demnächst anstehende Info- bzw. Netzwerk-Events für (werdende) studierende Eltern aufmerksam machen:

Anmeldung per Email an: smk@stwm.de und familienservice@tum.de  

Und noch ein Ferienbetreuungsangebot exklusiv für Mädchen ab 10 Jahren:

Mehr über das Studium an der TUM mit Familie:
https://www.zv.tum.de/diversity/familie/studium-und-beruf-mit-familie/studieren-an-der-tum-mit-familie/

Herzlichen Dank und schöne Grüße

Ani Dzhigovechki


---------------------------------------------------------

Ana Dzhigovechki


Technische Universität München

Stabsstelle Diversity & Equal Opportunities

Familienservice


+ 49 89 289 22380 | dzhigovechki@zv.tum.de |

www.zv.tum.de/en/diversity/staff-unit-diversity-equal-opportunities/


Post | Arcisstraße 21 | 80333 München

Besuch | Barer Straße 21 | 80333 München | 3. OG, Raum S3515

[Please consider that this funding is compatible with the Erasmus+ internship program!]


Dear colleagues,


ICFO is a CERCA research center, affiliated to the Universitat Politècnica de Catalunya, that offers outstanding training and career opportunities to motivated researchers and professionals through a research program of international excellence that encompasses diverse areas in which photonics plays a decisive role.

ICFO has recently launched the SPIE@ICFO María Yzuel Fellowship Awards program. Up to 3 fellowships are available for top-qualified undergraduate and masters woman students (we welcome cis and trans women) to conduct a Research Internship, Bachelor or Master Thesis with an ICFO research group.

We would kindly like to ask you to distribute this information among your students: 

The application form and further details are available at the ICFOjobs website: https://jobs.icfo.eu/?detail=899

This call will remain open until June 06, 2024.

In case of any further doubts or questions, please don’t hesitate to contact us at jobs@icfo.eu

Taking the opportunity to thank you in advance for your time and attention, I remain,


Sincerely,

_____________________________­­­­­­

Human Resources and Education

Mediterranean Technology Park

Av. Carl Friedrich Gauss, num. 3
08860 Castelldefels (Barcelona), Spain

E: jobs@icfo.eu

I: www.icfo.eu     

TUM Alumni & Career (s24)

Allgemeine Information:

TUM Alumni & Career:

Der TUM Alumni & Career Service bietet jedes Semester mehr als 70 Karriere-Events und zahlreiche Services auf Deutsch und auf Englisch an. Unsere Angebote stehen allen Studierenden, Promovierenden, Alumni und Mitarbeitenden der TUM offen.

Wir unterstützen bei der Erstellung von Bewerbungsunterlagen und geben Informationen und Tipps, wie Jobsuche, Berufseinstieg und Karriere effektiv geplant und gestaltet werden können.

Weitere Informationen finden Sie auf unserer Website: https://www.community.tum.de/career-service/


Career Day Information:

TUM Career Day: Ein ganzer Tag im Zeichen Ihrer Karriere

Am TUM Career Day bieten wir eine Reihe spannender Veranstaltungen an, darunter Lebenslauf-Checks, kostenlose Bewerbungsfotos, Speed-Dating mit Unternehmen, Karriere-Webinare, individuelle Karriereberatung und den Austausch mit TUM-Alumni in der Career Lounge. Im Sommersemester findet der TUM Career Day am 4. Juni statt.

Weitere Informationen finden Sie hier: www.community.tum.de/career-service/career-day/

General Information:

TUM Alumni & Career:

TUM Alumni & Career offers more than 70 career events in German and in English and provides support for all students, alumni and doctoral candidates of TUM.

We support you in preparing application documents and provide you with information and tips on how to effectively plan and shape your job search, your career entry and your career.

Visit our website for more information: https://www.community.tum.de/en/career-service/


Career Day Information:

TUM Career Day: A whole day dedicated to your career

On the TUM Career Day, we offer a wide range of exciting events, such as CV checks, free pictures for your applications, speed datings with companies, career webinars, career counseling, and an experience exchange with TUM alumni in the Career Lounge.

In the summer semester, the Career Day takes place on 4 June 2024.

Visit our website for more information: https://www.community.tum.de/en/career-service/career-day-en/

Campus France Deutschland bittet ein neues Sprach-Stipendienprogramm für Studierende an deutschen Hochschulen: Die Sommer-Französischkurse.

Die Kurse richten sich an Studierende, die an einer deutschen Hochschule eingeschrieben sind und ein Studium in Frankreich planen, bereits Französischkenntnisse haben (B1) und das Niveau B2 benötigen oder ihre Französischkenntnisse verbessern möchten.

Es geht um 1 Monat Intensivkurs Französisch (24 Std/Wo) im August 2024 in Bretagne. Das Stipendium umfasst u.a. die Hin- und Rückreise, die Unterkunft, ein Freizeitprogramm und eine Versicherung für die gesamte Dauer des Aufenthaltes.

Bewerbungsfrist: 29. April 2024 – 12 Uhr

Detaillierte Infos, Voraussetzungen und das Bewerbungsformular finden Sie auf der Webseite vom Campus France.

Für die Montgelas-Linie "TUM Invited Experts in Administration" können bis 15. April und dann wieder bis 17. Juni Nominierungen eingereicht werden. 

Wir fördern Aufenthalte von erfahrenen internationalen Kolleginnen und Kollegen, die ihre Expertise mit Verwaltungs-/Serviceteams an der TUM teilen wollen. Mehr Infos zu den Förderbegingungen finden Sie auf unserer Programmseite. Für Fragen und Beratung steht Daniel Holl (-25402) zur Verfügung. 

Montgelas-Fellowships

Die nächste Deadline für Montgelas-Fellowships ist am 17. Juni. Wir freuen uns auf zahlreiche Bewerbungen aus allen Bereichen von Verwaltung, Wissenschaftsmanagement und Services. Antragsberechtigt sind Beschäftigte der TUM, der HfP, aber auch vom MRI, sofern ihr Tätigkeitsbereich auch den Aufgaben der Universitäts-/School-Verwaltung zuzurechnen ist. Weitere Details finden Sie auf der Programm-Seite
Im April gibt es noch einen zentralen Info-Termin hierzu.

Dear colleagues,

Zhiyuan College, an elite undergraduate school of Shanghai Jiao Tong University, will be hosting an international summer school on physics in Shanghai from July 8th to July 18th, 2024, jointly with Tsung-Dao Lee Institute. We sincerely call for applicants from your university. One 32-hour course “The Largest and The Smallest”, a series of cutting-edge talks, group research project and Chinese culture activities are to be offered. Please refer to more details at: https://zhiyuan.sjtu.edu.cn/html/zhiyuan/announcement_view.php?id=4418, or to the attachment.

Could you kindly pass this information to your students and encourage them to apply? Please note that no fees are charged for the participation and a merit-based international travel grant is provided.

Thanks and best regards,
Weiliang


--
Weiliang Xia, PhD,
Associate Dean,Zhiyuan College
Tenured Full Professor, School of Biomedical Engineering/Med-X Research Institute
Shanghai Jiao Tong University
1954 Huashan Road, Shanghai 200030
China
Tel: +86-21-62933351
Mobile: +86-13585887951

(For English version, please see below)

Liebe Kolleginnen und Kollegen,

auch im kommenden Sommersemester bietet ProLehre | Medien und Didaktik euch wieder ein vielseitiges Kursprogramm, mit dem ihr eure Lehrkompetenz und Lehrpersönlichkeit weiterentwickeln könnt. In unseren praxisorientierten Kursen habt ihr die Gelegenheit, bewährte Lehrmethoden zu optimieren, neue Lehransätze kennenzulernen und euch mit Kolleg:innen auszutauschen; darüber hinaus könnt ihr euch euer Engagement zertifizieren lassen.

Von Forschungsorientiert Lehren – Interesse an Forschung wecken über Aktivierende Methoden und Gruppenarbeit gezielt einsetzen oder Scrum als Lehr- und Lernmethode haben wir wieder ein vielfältiges Programm aus dem breiten Themenspektrum rund um die Lehre und das Lernen zusammen gestellt und freuen uns euch in unseren Kursen begrüßen zu dürfen. Die Terminübersicht ist bereits online gegangen, die Anmeldung zu den Kursen ist ab Freitag, den 15. März um 9 Uhr möglich.

Neben dem Kursangebot stehen wir euch als Ansprechpartner:innen für die School of Natural Sciences auch gerne individuell zur Verfügung! Meldet euch – gerne mit zeitlichem Vorlauf – wenn ihr euch Feedback zur Lehre, Beratung bei der Kursauswahl oder Unterstützung beim Zertifikatserwerb wünscht.

Diese Mail dürft ihr natürlich gerne an interessierte Kolleg:innen weiterleiten.

Viele Grüße und einen gesunden und gelungenen Start ins Semester,

Emil Ratko-Dehnert & Denis Sedlmeier


#####


Dear colleagues,

In the upcoming winter semester, ProLehre | Medien und Didaktik will once again be offering a diverse range of courses that will enable you to further develop your teaching skills and refine your teaching philosophy. In our hands-on courses, you will have the opportunity to optimize proven teaching methods, learn about new teaching approaches, and exchange ideas with colleagues — all whilst earning credits for a potential certificate.

From The first lecture - Contact, Orientation, Rapport and Students in Crises (S.I.C.) and Creating exams focused on competencies, we have put together a wide selection of topics related to teaching and learning this semester and look forward to seeing you in one of our courses. Our course schedule is already available online, and registration starts Friday, March the 15th, at 9 am.

In addition to the course offerings and workshops, we are also available for individual consultations as your faculty liaisons for the School of Natural Sciences! Please get in touch if you would like feedback on teaching, advice on course selection or support in obtaining a certificate.

Please feel free to forward this message to any colleagues who may be interested.

Stay well and we wish you a good start to the new semester!

Emil Ratko-Dehnert & Denis Sedlmeier


---

Dr. Emil Ratko-Dehnert

Hochschuldidaktik, Instructional Design Initiative
Ansprechpartner School of Computation, Information & Technology
Ansprechpartner School of Natural Sciences

ProLehre | Medien und Didaktik

im Institute for LifeLong Learning

Technische Universität München

Post        Arcisstraße 21, 80333 München

Büro       Barer Straße 21, Raum S1522

Telefon  089 289 25207

Mail        ratko-dehnert@prolehre.tum.de

Web        www.prolehre.tum.de 

Einladung zum Familiencafé

Studierende mit Kind(ern) sowie schwangere Studierende sind herzlich eingeladen am 22.04.2024 (Kita Krabbelstube, Freising) und am 23.04.2024 (Kita Herzerl, München) jeweils von 15.00 Uhr bis ca. 16.30 Uhr am Familiencafé teilzunehmen.

Hier haben Sie die Möglichkeit, sich untereinander auszutauschen und zu vernetzen. Kind sind dabei natürlich auch herzlich willkommen.

Weiter Infos hier unter „Regelmäßige Veranstaltungen für (werdende) studierende Eltern“